MIN SYKKEL ER LASTET MED ……

Av Anne Ogner

Det foregår en heftig teknologiutvikling knyttet til lastesykler – den kan brukes til mye og kanskje mye mer enn du tror. Til å ta med bestemor/-far på tur, ungene til barnehage, transport av varer, være din egen «butikk», profileringsarena, frakte utstyr og verktøy mm.

Det er mange typer sykler på markedet. Både med 2 og 3 hjul, plass til last foran eller bak, tilhenger etter, med og uten motor, tilrettelagt for persontransport og/eller varer. Mulighetene er mange! Teknologien er i rivende utvikling. Næringslivet er nysgjerrige og tenker den kan gi god økonomi og markedsføring. Barnefamilier ser at den kan løse logistikkutfordringer og dagliglivets behov.lastesykkel

Deler av varedistribusjonen i byområder kan i mange tilfeller overføres til mindre arealkrevende og mer miljøvennlige transportmidler, som for eksempel lastesykkel. Rapporten «Cycle logistics – moving Europe forward», hevder at potensialet er stort for sykkellogistikk i urbane strøk. Blant annet kommer det fram at halvparten av alle motoriserte turer som involverer transport av varer, både handlereiser og vareleveranser, i urbane områder kan og bør utføres med sykkel eller lastesykkel.

bring

Bring ekspress bruker lastesykkel i vareleveranse i Oslo. Foto: Knut Opeide

 

Høyere befolkningstetthet i byområdene krever økt utnyttelse av byarealene. Dette innebærer blant annet at kampen om gategrunn blir hardere. For å unngå lange køer og mye asfalt må vi endre oss. Det kan være smart for økonomien til deg eller din bedrift. Gir triveligere bysentrum og lokalmiljøer, med mindre lokal forurensning og flere mennesker i gatene.

Lastesykler blir allerede mye brukt som transportmiddel i logistikkfirmaer, – i mobile tjenesteytende bedrifter og – i det private, og erfaringene er gode. Bruk av lastesykkel i logistikkvirksomhet innebærer for eksempel ekspresslevering av pakker og siste ledd i forsyningskjeden («the last mile» transporten) av relativt små sendinger. Bruk av lastesykkel i mobile tjenesteytende bedrifter dreier seg blant annet om frakt av verktøy og utstyr. Bruk av lastesykkel i det private dreier seg om dagligvarehandel, henting og levering av barn i barnehage og andre gjøremål som krever transportmiddel med lagringskapasitet.

Mer om de spennende lastesyklene kan du lese om i rapporten «Min sykkel er lastet med – en rapport om lastesykkel og bylogistikk».

 

Dette innlegget ble publisert i Fagblogg, Miljø, Sykkel. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s