Ny teknologi – nye muligheter

Av Anders Godal Holt

Ikke så mye science fiction som du kanskje trodde?
Vi på ITS seksjonen får i enkelte sammenhenger bemerkninger om at det vi arbeider med oppfattes som litt «science fiction». Forhåpentligvis vil denne artikkelen kunne endre noe på slike oppfatninger. Kanskje kan den åpne øynene for at det vi arbeider med er både ganske så jordnært, samfunnsnyttig, og ikke minst spennende!

Bilen som registrerer føreforholdene
ITS seksjonen deltar nå i prosjektet «Road Status Information». I prosjektet kartlegges føreforholdene ut fra hvordan personbiler oppfører seg på vegen. Biler av nyere årgang er fullpakket med teknologi. En rekke sensorer fanger opp informasjon om kjøretøyets bevegelser og tilstand. I prosjektet bearbeides data fra kjøretøy til informasjon om vegen er glatt eller ikke. Dette kan videreformidles i tilnærmet samme sekund som sensorene gjør sine registreringer. Kartet nedenfor viser resultater fra forsøk i Romsdalen nå i vinter. Rødt markerer hvor kjøretøy tolker vegen som glatt, grønt angir gode føreforhold.

Foto: Statens vegvesen

Foto: Statens vegvesen

Slik informasjon vil være nyttig for å oppnå bedre trafikksikkerhet og vil kunne ha en rekke anvendelsesområder, eksempelvis i forbindelse med drift og vedlikehold av vegnettet. På sikt er det ikke utenkelig at informasjon kan formidles mellom kjøretøy og legge til rette for at bilen kjenner til føreforholdene bak neste sving!

 

Framtidas «vegvokter»
En viktig del av prosjektet er å få sjekket kvaliteten på data. Det foretas sammenligninger med registreringer av føreforhold hentet ut fra særskilt utviklede målebiler. Så langt ser dette svært så lovende ut.

Testbilane i prosjektet Road Status Information skal samle sanntidsdata om vær, føre, friksjon, temperatur og nedbør. Dataene vert kontinuerleg sendt vidare via ei nettsky-løysing. Illustrasjon: Volvo Car (Foto: Volvo)

Testbilane i prosjektet Road Status Information skal samle sanntidsdata om vær, føre, friksjon, temperatur og nedbør. Dataene vert kontinuerleg sendt vidare via ei nettsky-løysing. Illustrasjon: Volvo Car (Foto: Volvo)

Bilen som en form for «vegvokter» åpner for mange spennende muligheter. Hva om bilparken som befinner seg ute på vegnettet i framtida registrerer slitasje i vegdekket, kvalitet på vegoppmerking, lesbarhet av skilt og ujevnheter i vegen? Likeledes, hva om bilen rapporterer om egen tilstand slik som vekt, varme bremser, utslipp av karbondioksid og partikler? Dette er eksempel på tema vi arbeider med i vår hverdag. Det er etter hvert fantasi og ikke teknologi som setter grenser for hva som er mulig.

 

Innføring av ITS møter utfordringer
ITS og anvendelse av teknologi generelt kan være av stor nytte for Statens vegvesen. Jeg håper mange ser mulighetene teknologien nå gir oss og at vi kan få en hurtig voksende entusiasme og nysgjerrighet for anvendelse av ITS. Vi møter ofte i vår hverdag holdninger som peker mot at det tryggeste er å holde fast ved det bestående og kjente. Utsagn som «vi har jo godt innarbeidede rutiner og prosedyrer» og «nei dette har vi ikke noen tro på» trenger vi ikke å lete lenge etter. Hva går vi glipp av dersom vi holder oss trofast til slikt tankegods?

 

Aktuelle medieoppslag om «Road Status Information»
https://www.media.volvocars.com/no/nb-no/media/pressreleases/159856/tester-biler-som-rapporterer-freforhold-i-oslo
http://transportlogistikk.no/logistikk/tester-biler-som-rapporterer-foreforhold-oslo/
http://www.tu.no/vareveger/nyheter/2015/02/12/bilene-blir-rullende-varstasjoner

 

 

Dette innlegget ble publisert i ITS, vegteknologi. Bokmerk permalenken.

1 svar til Ny teknologi – nye muligheter

  1. Sigmund Riis sier:

    det aller mest spennende syns je e å få bedre utnyttelse av det som i NTP sitt strategidokument kalles «den største ubrukte transportkapasiteten i transportsystemet». En ressurs som – om vi klarer hovedmålet om nullvekst i biltrafikken – vil være like stor i 2050 som i dag. Vi kan anta at det vil være 2-3 passasjerseter også i framtidas biler. Disse passasjersetene vil være mange ganger flere enn alle andre kostbare seter til sammen. Det vil garantert forbli arealknapphet, så utnyttelse av alle disse setene må bli bedre enn i dag. Dagens flom av app-er og kommunikasjonsmuligheter er bare starten.

    Likt av 1 person

Leave a reply to Sigmund Riis Avbryt svar