Bilen som sensor

Av Ane Dalsnes Storsæter

Kommunikasjon er en nødvendighet for alle mennesker. Mennesket har hele tiden utviklet måten vi kommuniserer med hverandre, og med omverdenen på. Fra det verbale språk, tegnspråk og tegninger, til skriftspråk og alle mulighetene det førte med seg.

Bilen er på sin egen lille reise når det gjelder kommunikasjon. Vi har kanskje tenkt på den som et fartøy med lite interaksjon med andre. Lys foran og bak gir føreren bedre utsikter, men sier også at her er jeg, eller nå bremser jeg. Blinklys, blålys, etc. gir enda litt mer informasjon, men bilens evne til å kommunisere har vært veldig begrenset.

Nå har bilen lært seg å kommunisere, og det til gangs. Plutselig er vi i en situasjon hvor bilen har mulighet til å sende fra seg uante mengder med informasjon, gjennom “eteren”. De siste årene begynner vi derfor også å se hvor mye bilen har å formidle.

volvo_rsi_rfe-002

Bilbransjen har lenge utviklet bilen slik at den kan oppfatte mye om verdenen rundt seg. Tanken har vært å utbedre produktet bilen, å bedre kunne støtte føreren. Bilen kunne sees på som en forlengelse av våre egne sanser. Radarer, kameraer, akselerometer og mye annet som kan se og føle mer enn vi kan fra vår relativt trygge posisjon bak rattet. Bilen ser der det er mørkt, kjenner forskjellen på det vi prøver å få den til å gjøre og det som er mulig ut fra for eksempel føreforhold som glatt veg. All denne informasjonen har blitt brukt for å forbedre bilen og ivareta dens passasjerer, men også for å jobbe mot biler som til slutt skal bli selvkjørende.volvo

Nå kan bilen også si noe om hva den opplever, gjennom oppkobling til mobilnettet eller internett. Dette gir Statens vegvesen et veldig potensiale i datafangst. Norske kjøretøy tilbakela 44,3 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2015, i følge SSB. 44 milliarder kilometer med informasjon om hvordan bilen opplever infrastrukturen vi har ansvar for. Uante muligheter for å se på hvor bilene opplever problemer, og finne ut hvorfor. I Norge er vi så heldige at vi er på verdenstoppen i trafikksikkerhet. Det har vært foreslått at løsninger fra såkalte intelligente transportsystemer (ITS) kan hjelpe til med å komme oss enda lavere, mot null! Vi har så få ulykker med dødelig utfall, at det er vanskelig å konkludere noe ut fra disse, statistikken er for lav til å gode konklusjoner. Så bra! Hvordan kan vi da ta det lavere? Kanskje må vi begynne å se på nesten-ulykkene i stedet. Hvorfor gikk det bra?

Aldri før har vi hatt mulighet til å få en så detaljert mengde med data fra kjøretøyet. Dersom vi kan se på denne datamengden og finne god analysemetodikk, har vi mulighet til å få bort dødsulykkene? Vi må begynne å tenke på bilen som en samarbeidspartner, eller en samtalepartner. Dersom den etter hvert skal være en selvkjørende deltager i vårt transportsystem, må vi også tenke nytt om infrastruktur. I første omgang må vi gjøre all informasjon om og på vegen forståelig både for menneske og maskin. Gjennom vårt samarbeid med bilbransjen i Road Status Information-prosjektet gjør vi oss nyttige erfaringer om dette. Vinkelen på et skilt langs vegen kan gjøre et skilt automatisk lesbart for bilen, eller helt umulig å oppfange. Hvordan skiltet plasseres i forhold til avkjørsler er vi mennesker lært opp til å forstå, men for bilen er det vanskelig å vite om skiltet hører til veien den er på eller veien som tar av. Hva vil bilene trenge for å kjøre selv? Av skilt, oppmerking? Vi er inne i en periode med blandet trafikk allerede, med stort sett mennesker som sjåfører, men med noen selvkjørende kjøretøy. Det kommer stadig flere av sistnevnte. Denne perioden med blandet trafikk, vil nok være den mest krevende. Når vi kommer dit at bilene kan snakke med hverandre vil de kunne bli enig med hverandre om hvem som skal kjøre først. Det klarer ikke vi som sjåfører på samme måte. I denne mest krevende perioden må vi høste erfaringer fra bilen, og den har mye å dele. De nyeste bilene ser allerede skiltene langs vegkanten, markeringene i vegen, og kjenner humpene. Dette er informasjon som Statens vegvesen kan bruke til å effektivisere hvordan vegen vedlikeholdes! Vi kan finne de beste løsningene som gir samfunnet mest, for minst investering framover til den dagen vi ikke trenger være sjåfører, bare passasjerer. Men først la oss gjøre om de moderne bilenes kommunikasjonsevne til å alle trygt fram sammen.

 

I august hadde ITS-seksjonen en live demo av kommunikasjon mellom et Vegarbeidsskilt og en personbil. SVV utviklet en mini-PC som vi utstyrte skiltet med slik at det kunne snakke med bilen via mobilnettet og en skyløsning som vi har utviklet i EU-prosjektet NordicWay. Demoen ble gjennomført med Volvo Cars i Gøteborg og ITS-seksjonen i Trondheim.

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s