Elektriske biler – på elektriske veger?

Av Tom E Nørbech

Nesten hver femte bil som selges i Norge er elektrisk. Klimafornuften i elektriske biler er stor. Og den bli enda større om vi også får til elektriske veger. Dette er målet for ELinGO – et nytt FOU-prosjekt i Statens Vegvesen.illustrasjon Elingo

Transportetatenes nye forslag til NTP setter ambisiøse klimamål – utslippene fra transportsektoren skal halveres innen 2030, og så godt som elimineres innen 2050. Her er det mye som skal gjøres på kort tid, det er bare 14 år til 2030. For å få det til må man gjøre noe med kjøretøyenes drivstoff – ut med bensin og diesel, inn med elektrisitet, hydrogen og biodrivstoff.

Alle transportformer må bli klimavennlige
Dette skulle være mulig å få til, selv om man neppe finner noen som påstår at det blir enkelt. Likevel, det man tenker å gjøre mot 2030 blir å regne som «lavthengende frukter» sammenlignet med det man trenger å få til fram mot 2050. For å kutte de resterende utslippene fram mot 2050 må vi gå nye veier og få fram nye løsninger gjennom forskning og utvikling. Og vi har ingen tid å miste, det tar lang tid å gjennomføre store endringer.

Alle prognoser tyder på at transporten vil øke i tiårene framover. Godstransporten på veg forventes å øke med 65% fram mot 2050. Vi får ikke til å flytte så mye som man tidligere har trodd over på bane og kjøl. Vi trenger derfor løsninger for å gjøre alle transportformer mer klimavennlig.

Hvorfor man trenger elektriske veger
Det er to hovedgrunner til at det er behov for elektriske veger

  • Trailere i langtransport kan ikke gå på batteri, det ville blitt for stort og tungt
  • Selv om personbiler kan kjøre langt på batteri, er det ikke optimal bruk av ressurser å utstyre alle biler med batterikapasitet for de få lange kjøreturene når man til daglig kun kjører noen få mil

Sverige ligger foran i løypa. De er allerede i gang med å bygge en teststrekning på 2 kilometer, som skal settes i drift i juni. Her skal de bruke overhengende kjøreledninger, en teknologi som vi kjenner fra trolleybusser og trikker. Dette er en løsning som kan fungere godt for godstransport.

Men det er mulig å få til en løsning som kan brukes også til personbiler? I vårt prosjekt «ELinGO» skal vi derfor også se på om det er mulig å få såkalt «induktiv» lading – trådløs overføring av strøm fra vegbanen. Dette har lenge vært brukt i elektriske tannbørster. De første trådløse mobilladerne kan nå kjøpes for et par hundrelapper. Og enkelte demonstrasjonsprosjekter har vist at dette også kan brukes på kjøretøy. Men overføring av strøm til kjøretøy i bevegelse er likevel en stor utfordring.

ELinGO – en bred tilnærming
ELinGO vil kartlegge ulike mulige konsepter og se nærmere på alternativer både med og uten kjøreledning. Klimagevinsten vil være stor uansett hva man lander på en som en realiserbar framtidsrettet løsning.  Teknologien i seg selv er bare en av mange utfordringer ved elektriske veger. Den beste teknologiske løsningen er som regel også dyrest. Miljø- og ressursregnskapet må selvsagt også gå opp, det var jo det som var hele poenget i utgangspunktet. Elektriske veger gir også nye roller, hvem skal eie infrastrukturen og drifte det elektriske nettet?

Slike spørsmål er også en del av prosjektet. Prosjektet begynner med de teknologiske løsningene og ender med et vegkart for realisering.

Prosjektet hadde kick-off møte i Oslo 15.3 og entusiasmen var stor blant deltakerne. Foruten partnerne var det svenske Trafikverket, Region Gavleborg, prosjektleder for E39 og vår egen vegdirektør til stede. Vi som skal arbeide med dette gleder oss til å gå i gang, og vi kan love at du vil høre mer fra oss!logo ELinGo

  • Konseptstudie støttet av Norges Forskningsråd
  • Forkortelse for Elektrisk Infrastruktur for Godstransport
  • Statens Vegvesen er prosjekteier, Sintef Byggforsk står for prosjektledelse
  • 2016-2018
  • Industripartnere: Volvo, Siemens, Infratek, Lyse
  • FOU-partnere: Sintef Teknologi og Samfunn, Sintef Energi, NTNU, Universitetet i Stavanger, IRIS
  • Budsjett på 8 millioner kroner

Aktuelle linker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s