Infravation – en rosin i EUs forskningspølse

Av Gina Ytteborg

Infravation er en forskningsutlysning hvor EU, USA og europeiske vegmyndigheter for første gang legger penger i samme pott for å løse felles utfordringer. Tema for Infravation 2014 utlysningen var «Avanserte systemer, materialer og teknikker for konstruksjon og vedlikehold av veginfrastruktur». Det er også nytt at prosjektene skal være direkte koblet mot demonstrasjonsmuligheter og kunne tas raskt i bruk.

InovaI Infravation utlysningen har vegmyndighetene i Nederland, Danmark, Frankrike, Tyskland, Island, Israel, Italia, Norge, Spania, Sverige og USA slått seg sammen og fått EU til å toppe finansieringen gjennom ERA-NET Plus ordningen, en del av EUs 7. rammeprogram. Infravation utlysningen ble initiert for å utvikle innovasjoner innen transport infrastruktur som møter utfordringene identifisert i den Europeiske kommisjonens utredning om transport: Smart, grønn og integrert transport.

De skandinaviske landene var aktive i igangsettingen av programmet og bidro til å få med USA. Det er unikt at USA er med på en slik utlysning sammen med EU. Budsjettet på 9 millioner Euro skal kun gå til forskningsstøtte, alle andre kostnader legges inn som egeninnsats. Forskningen skal ligge tett inntil pilot/demonstreringsfasen.

Resultat av utlysningen
I mars 2014 ble Infravation lyst ut som en to-trinns konkurranse hvor det kom inn 103 prosjektskisser fra hele Europa, USA og Israel. I neste fase fikk forskningskonsortiene med de 23 beste skissene levere inn fulle prosjektforslag. Deltagerlandene valgte ut 9 prosjekter som i juni fikk klarsignal om tildeling av midler, 4 innen brukonstruksjoner og vedlikehold, 3 innen vegteknologi og 2 for å forbedre levetiden for betong.
For mer detaljer se: www.infravation.net

Entusiastiske deltagere og stor interesse fra EU kommisjonen
På oppstartsmøte i Brussel i forrige uke var forskningpartnerne, de finansierende vegmyndighetene og representanter fra EU kommisjonen tilstede. Det var interessant å høre hvor entusiastisk EU kommisjonen er til Infravation samarbeidet. De kaller finansieringsmodellen en «Blue print» som de håper at kan kopieres for nye forskningsutlysninger og de har klare forventninger til at:

  • Prosjektene skal føre til markante forbedringer i teknologi
  • Løsningene kan føre til innovasjon og raskt opptak i markedet
  • Prosjektene leverer resultater som adresserer Europeiske/Amerikanske behov for forbedringer i infrastruktur og

Deltagerlandene viser forpliktelse og engasjement – og selvfølgelig at prosjektene leveres til avtalt tid og budsjett!

Det legges også vekt på tett kontakt mellom EU kommisjonen og Infravation for å sikre at det ikke blir noe overlapp med Horizon 2020 (EUs nyeste rammeprogram for forskning).

Det blir spennende å følge prosjektene videre og det er viktig at våre dyktige fagfolk har god kontakt med prosjektkoordinatorene slik at vi kan være med å påvirke, delta på demonstrasjoner og lettere ta resultatene i bruk.

Vi vil i nær fremtid også gjennomgå listen med prosjektene som ikke kom gjennom nåløyet i denne omgang – der kan det fremdeles ligge gode «rosiner» som kanskje dekker spesielle behov vi har i Norge.

Aktuelle linker
http://www.cedr.fr/home/
http://www.fehrl.org/ /
http://www.fhwa.dot.gov/

Dette innlegget ble publisert i Fagblogg, FoU, Infravation, Miljø, På veg og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s