And the winner is….

Av Rita Helen Aarvold

Kampanjene våre høster priser rundt om i verden, og blir berømmet for langsiktig og systematisk arbeid. Det er ikke tilfeldig.

Nullvisjonen, en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken, er ledestjernen i Statens vegvesens arbeid. En slik visjon krever langsiktig, systematisk og målrettet arbeid, med et bredt spekter av tiltak. Kampanjer er et av disse tiltakene.

 Ikke det samme som å selge sjampo og sjokolade

Trafikksikkerhetskampanjer er mer krevende enn kommersielle markedsføringskampanjer. «Salg» av vårt budskap er noe helt annet enn å selge sjampo og sjokolade. Vi skal selge noe som folk ikke nødvendigvis vil ha eller få de til å gjøre noe de ikke vil eller som de ikke helt forstår vitsen med, som for eksempel å kjøre litt saktere og alltid holde fartsgrensa.

Det gjør at vi må tenke smart. Vi må få folk til å både føle og forstå, vi må med andre ord nå de med både hodet og hjertet. Hvordan vi gjør det, vil avhenge av både målgruppe og tema. Ett er sikkert – vi endrer ikke holdninger over natten. Langsiktig kampanjearbeid krever tid for å gi effekt.

Kampanjer som trafikksikkerhetstiltak

Kampanjer er et viktig verktøy i Statens vegvesen sitt arbeid for økt trafikksikkerhet. Vi har lansert kampanjer i mange år og har utviklet et svært målrettet og systematisk kampanjearbeid med fokus på faglighet og kvalitet. Grunnmuren for kampanjene i Statens vegvesen er Nullvisjonen og kampanjestrategien. I bunn ligger forskning på effektivt kampanjearbeid.

Kampanjene våre er faglig fundert og varer over lengre tid slik at vi skal få mulighet til å påvirke. God målgruppeinnsikt og kombinasjon av ulike tiltak, som gjensidig forsterker hverandre, gjør kampanjene mer effektive. Vi vet at sjansen for atferdsendring er større når vi påvirker på flere måter. Vi evaluerer alltid kampanjene våre, både for å se på effekt og for å lære og bli bedre.

Ikke alle har mulighet til å jobbe så faglig riktig og langsiktig med kampanjer som vi gjør.

Hør hva svenskene sier om de norske trafikksikkerhetskampanjene her:


Prisvinnere

European Road Safety Film Festival ble nylig avholdt i Brüssel. Statens vegvesen fikk to priser før kvelden var omme.

Bilbeltestuntet, som ble gjennomført under Fast & Furious premieren på Lillestrøm kino i 2013, fikk førsteprisen i kategorien innovasjon i European Road Safety Film Festival.

Hensikten med bilbeltestuntet var å skape oppmerksomhet om bilbeltebruk på en utradisjonell måte opp mot den yngre målgruppen. Vi monterte derfor mer enn 100 bilbelter i en kinosal og filmet med skjult kamera. Tanken var at dette skulle bli lagt merke til og spredd i sosiale medier. Det ble det.

Det er ikke første gang bilbeltestuntet vinner utmerkelser. Tidligere har stuntet fått bronsjemedalje i London International Award for utradisjonelle live-events.

Den andre prisen gikk til filmen «Som far så sønn» fra fartskampanjen «Ungdom og fart». Filmen fikk tredjeplass i kategorien kommunikasjon og kampanjer. Denne filmen skal gjøre foreldre bevisste på at de er forbilder i mange situasjoner, også i trafikken.

Statens vegvesen har imponert med filmer i verdensklassen før. «Hvilen side av fartsgrensen er du på» tok førsteplassen under Global Road Safety Film festival i 2013, og kunne dermed kalle seg «verdens beste kampanjefilm» i klassen for kommunikasjon og kampanjer.

Hvorfor vinner filmene våre priser? Vi tror det både skyldes at de er godt laget rent filmatisk, men også fordi de taler til både hjertet og hodet. Våre filmer spiller ikke på unødvendig frykt eller forferdelige scener, men på kunnskap og forståelse. I tillegg snakker vi til målgruppa i deres språk og tone. Det gjør filmene relevant for de vi henvender oss til. Alt er nøye planlagt og tilrettelagt.

Filmene våre fortsetter sin ferd i verden. Neste stopp er Global Road Film Festival i Brasil.

Lønn for strevet

Slike priser er til stor inspirasjon og gir økt motivasjon til fortsatt kamp mot trafikkdøden. Det samme gjør de gode tilbakemeldingene vi så ofte får fra publikum. Men den beste og viktigste premien er de endringene vi ser i holdninger og atferd og i selve ulykkestatistikken. Stadig færre omkommer i trafikken. Det er en svært positiv utvikling. Men ett liv tapt er ett for mye, så vi har fremdeles en jobb å gjøre med å få tallet ned. Det å endre atferd lar seg ikke gjøre over natta. Det tar tid og man må være målretta og tålmodig. Vi ser at det er det kontinuerlige, langsiktige og møysommelige arbeidet over tid som virker. Sakte, men sikkert nærmer vi oss nullvisjonen.

«Vane er vane og kan ikke slenges ut av vinduet av noe menneske,
men bør lokkes ned trappen et trinn av gangen»

Mark Twain

 

Illustrasjon: Jon Opseth, grafisk senter Statens vegvesen

Illustrasjon: Jon Opseth, grafisk senter Statens vegvesen

 

Aktuell link:
Strategi for utvikling og gjennomføring av kampanjer i Statens vegvesen 2013-2017

 

Dette innlegget ble publisert i Fagblogg, FoU, Kampanje, På veg, Prisvinner. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s