Sykkeltiltak som virker?

AV Anne Ogner

Vi ønsker å utvikle et attraktivt tilbud til syklistene, for å friste enda flere til å velge sykkelen på neste reise. Kjenner vi alle de gode grepene og deres effekter?

Vi vet og ønsker at det skal bli veldig mange flere syklister i framtiden. Klimaforliket og Nasjonal transportplan 2014-2023 har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas av kollektiv, gåing og sykling. Sykkelen skal ha en sentral plass i byer og tettsteder. Sykkelen skal være attraktiv både sommer og vinter, om du vil sykle langt og fort eller på «kosetur», om du er gammel eller ung.

Vi har i sykkelhåndboka, en rekke godt dokumenterte løsninger. Her finner du veiledning til utforming av løsninger på strekninger og i kryss.

Et viktig spørsmål er hvordan vi får flere til å velge sykkelen framfor bilen, uten at det blir flere skadde syklister. Vi vet at reisemiddelvalget bestemmes av individuelle preferanser, transporttilbudet og konkurranseforholdet mellom transportformene. For å finne svarene må vi derfor ha god kunnskap om hvordan tiltakene virker. Hva er effektene? Øker sykkelomfanget? Er det sikkert og føles det trygt? Bedres framkommeligheten og hva er egentlig helseeffekten?

Til nå har vi få og svake evalueringer, som gjør at kunnskapsgrunnlaget om effekter er lite. Vi har derfor laget en rapport som beskriver hvordan man planlegger, foretar og rapporterer før- og etterundersøkelser.

Fotograf: Henriette Busterud Frognerstranda i Oslo

Fotograf: Henriette Busterud
Frognerstranda i Oslo

Vi trenger kunnskapen. Vi har behov for flere evalueringer og økt samlet kunnskap om de enkelte tiltak. Når vi vet hva som betinger de individuelle valgene, kan vi bygge attraktive løsninger.

Dette innlegget ble publisert i Miljø, Sykkel, universell utforming. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s