Tør du å la bilen være alene hjemme?

Av Anne Ogner

Er vi på vei mot nullvekstmålet om persontransport med bil i de største byområdene? Fasiten er her,  det vil si en ny reisevaneundersøkelse er akkurat blitt avsluttet. Vi er glade i bilen, vi bruker den mere, vi reiser lengre enn før og vi reiser mer aleine i bilen.  Er dette smart?

Nei, du vet at det ikke er smart, for hverken helsa eller miljøet. Vi (transportetatene) vet at det ikke er smart, det har vi skrevet bl.a. i analyse- og strategirapporten til NTP 2018-2017 og en rekke andre styrende dokumenter.

Stort potensiale i byene
En by er ikke en by. Det gjør at potensialet er ulikt, de fleste byene våre er gode bilbyer. Det er i hvert fall ganske lett å velge bilen, for selv om de aller fleste reisene våre er under 10 km og om lag 40 % av turene er under 3 km, velger vi bilen. Gjennomsnittlig sykkeltur er 5,1 km mens en gåtur er på 2,2 km. Det betyr at svært mange av oss kan velge sykkel eller gange i stedet for bil på så korte strekninger.

Motargumentet er ofte at vi ikke kan drasse på tunge handleposer, barnehagen ligger så langt unna og så videre Det forstår jeg, men de fleste av våre arbeidsreiser er ikke kombinerte. Dette er ofte unnskyldninger. Egentlig ok, for vi unnskylder oss vel ikke hvis vi ikke har litt dårlig samvittighet? Jeg vil påstå at vi gjør mye på autopilot og av gammel vane. Gåing dominerer på de aller korteste turene, men allerede på 1 km lange turer velger 59 % bilen. Det er kun i Oslo at det er like vanlig å gå på enkeltreisene som å være bilsjåfør. Det er et stort potensiale for mer aktiv transport/kroppen som motor.

Lett å parkere
Byene våre er godt tilrettelagt med parkering. 82 % i de ni største byene har en parkeringsplass som arbeidsgiver disponerer. Denne er gratis i om lag 90 % av tilfellene, og like mange sier det er lett å finne plass.

Planlegging for ønsket utvikling
Undersøkelser viser også at hvis du har et godt kollektivtilbud, så reiser du mer kollektivt. Et godt tilbud til syklister gir flere syklister, og med godt tilbud til gående så går du mer. Ikke så overraskende. Ordene vi bruker i våre styrende dokumenter er gode og drar oss videre mot nullvekstmålet. Vi vil ha kollektiv-, sykkel- og gåbyer. Så er det handling. Det må planlegges for dette, prioritere planleggingsressurser og prioritere i budsjettet. Vi må gjøre det lettere å ha en ønsket transportadferd, og vanskeligere å ha en uønsket adferd. Barrierer må senkes og motivasjonen økes.

Det nytter!
London satser nå på sykkelekspressveier, de har de siste årene bygget 4 nye. Vedtatt å bygge to nye supersykkelveier gjennom sentrum til 1,8 milliarder kroner. Hele planen er på 11 milliarder. På ti år har sykkelpendlingen doblet seg, og en fjerdedel av kjøretøyene i morgenrushet er nå sykler.

Det finnes også gode kollektivbyer, på samme størrelse som norske byer. Malmø i Sverige, Almere i Nederland, Metz i Frankrike, Sint-Niklaas i Belgia er alle kollektivbyer. De har satset på tiltak som gir god framkommelighet og svært høy punktlighet, med blant annet separate bussgater (superbussløsninger). God standard og design på holdeplasser og busser er med på å gjøre det attraktivt. Her er gang- og sykkeltrafikken sammen med kollektivtrafikken helt dominerende i bybildet. Det nytter.

Graz i Østerrike har en velfungerende varesykkelordning. Der kan du ta trikken til butikken, handle og får bragt varene hjem på sykkel samme dag.

Skru av autopiloten din
Du og jeg – vi må bryte våre vaner. Det er behagelig å holde på vanene våre, hjernen vår liker det. Forskning viser at om lag 80 % av det vi gjør, gjør vi av gammel vane. Reflekter litt over dine vaner, er de bærekraftige?

Kun den som har skoen på vet hvor den trykker. La denne våren blir våren hvor vi bryter vaner og tester ut andre transportmidler enn vi pleier. Test ut på hele eller deler av reisene dine. Noen ideer: Kanskje kan du sykle til stasjonen? Kanskje til og med folde sykkelen sammen og ta den med deg på toget, og sykle videre etterpå? Du kan gå til butikken og ta bussen hjem igjen? Sette igjen bilen i barnehagen og gå videre til bussen? Sitte på med en nabo og kanskje gå siste biten til jobben? Hverdagen innebærer ofte komplisert logistikk. Men må bilen være med på alle reisene?

 

«Tunnel de la Croix-Rousse, som har eget tunnelløp for syklister, gående  og kollektivtrafikk»  Fotograf: Frode Aarland

«Tunnel de la Croix-Rousse, som har eget tunnelløp for syklister, gående og kollektivtrafikk»
Fotograf: Frode Aarland

På vegvesen.no har vi samlet en rekke publikasjoner  for deg som vil vite mer.

Aktuelle lenker
http://sykkelbynettverket.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Tør du å la bilen være alene hjemme?

  1. Sigmund Riis sier:

    gode poenger, Anne.
    Ensomt å være bil. Kanskje de mest innbarka solo-bilistene syns synd på bilen? I så fall bør de ta med en passasjer eller 2, bryte einsemda.
    Den står stille og ensom 23 av døgnets 24 timer. Noe mange av de unge tydligvis tar hensyn til, ved ikke å være så opptatte av å eie en bil selv. En dele-bil vil jo ha det mye mer sosialt.
    Bildet av sykkel-tunnelen i Lyon viser et genialt virkemiddel. Særlig i områder med mye barrierer, som her i Bergen. Kombinasjonen av elsykkel og ny type infrastruktur for sykkel gir helt nye muligheter for sykling i by.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s